Traditioner og fællesskab

Fælles morgensang om fredagen

Fælles morgensang om fredagen er både festlig og farverig.

Her oplever eleverne et fællesskab med alle de andre elever på skolen.

Der er ofte elever oppe på scenen for at optræde.

Tre af skolens lærere står for morgensangen med vokal, guitar og klaver.

Når klasserne/eleverne har noget, de vil optræde med, kan det foregå her.

Sangene, vi synger, er både kendte og nye sange.

De er illustreret på en flipover eller på Smartboard, så alle kan følge med, og sangene understøttes endvidere med Tegn Til Tale.

Det er meget populært blandt eleverne at være den, der kommer op på scenen og agerer eller spiller til sangene.

Festdage

Skolens fødselsdag ca. 1. september er en festdag for hele skolen - arrangeret af elevrådet.

Nytårsfest

Første skoledag efter nytår holder indskolingen en stor nytårsfest, hvor der skåles for det nye år i børnechampagne. Der bliver danset, spist kransekage og fyret raketter af.

Så er det nye år godt i gang

Nytårstaffel

Efter nytår er der tradition for at invitere forældre m.fl. til en hyggelig eftermiddag og aften med optræden eller aktiviteter - for sammen at byde det ny år velkommen.

Kyndelmisse

Kyndelmisse fejre vi ved et optog med lygter og sangen, "Det er koldt derude, Kyndelmisse slår sin knude", varsler forårets komme.

Fastelavn

Til fastelavn er skolens elever og lærere/pædagoger svært genkendelige.
Der bliver slået "katten af tønden", kåret kattekonger og kattedronninger, og skolen emmer af fest og glæde

Sommerskole lørdag

Emneugen afsluttes med sommerskole lørdagen, hvor forældre, søskende og andre pårørende er inviteret til at se resultaterne af ugens undervisning på tværs af klasserne.

Dimissions fest

Vi holder dimissions fest for 10. klasses elever den sidste skoledag inden sommerferien.

Høstfest

I september måned holder vi Høstfest.

Dette er samtidig en god lejlighed til at hilse på alle forældre - og byde nye forældre velkommen.

Luciaoptoget
er en betagende oplevelse. Luciapigerne går syngende gennem skolen med deres lys og i deres lange, hvide kjoler. Vi ser dem både på juleskole lørdagen og på selve luciadagen d. 13. december.

Juleskole lørdagen

Den sidste lørdag i november er ikke en hel almindelig skoledag. Dørene slås op for forældre, søskende og andre pårørende. Der kan købes og laves juleting. Dagen sluttes med sang og spændt forventning om, at julemanden igen i år kommer på besøg.

Juleafslutning

Den sidste dag inden juleferien drager hele skolen af sted til julegudstjeneste i Rødovre Kirke. Det er utroligt stemningsfuldt, og eleverne fylder den lille kirke ud.

Elever, der ikke skal med i kirke, kan blive på skolen sammen med en lærer.

Idræt og motion

Skolernes Motionsdag
På Skolernes Motionsdag er der altid mange aktiviteter: Løb på Vestvolden, cykling, stafet, forhindringsbaner, eller hvad der nu er på tapetet.

Udgangspunktet er, at elevernes potentialer anerkendes. Eleverne udfordres på et passende niveau ved at tilbyde dem en aktivitet, der står mål med det, eleven kan - og synes er sjovt.

Idrætsdag

Skolens egen idrætsdag, hvor eleverne afprøver sig selv og hinanden.

Landsidrætsstævne

Nogle elever fra de ældste klasser deltager i det store idrætsstævne, der samler deltagere fra alle landets specialskoler. Alle er topmotiverede, og der er kamp til stregen. Skovmoseskolens elever vender som oftest hjem med medaljer om halsen.